Basis principes van VoIP-gateways

vertalen van spraakoproepen tussen digitaal voor internet en analoog voor telefoonsystemen is een uitdagende taak, en dat is de taak die VoIP-gateways uitvoeren door de oproepen te schakelen tussen analoog en digitaal. Het doorverbinden van oproepen naar specifieke gebruikers is ook een functie die wordt uitgevoerd door de gateways. En ze kunnen vertalen tussen verschillende VoIP-protocollen. Deze protocolvertaling is belangrijk omdat hierdoor verschillende VoIP-systemen met elkaar kunnen communiceren. Vanwege al deze voordelen is het gemakkelijk te begrijpen waarom VoIP-gateways ten zeerste worden aanbevolen voor elke VoIP-service.

Omdat VoIP-technologie steeds populairder wordt, hebben klanten van VoIP-gateway veel producten beschikbaar. Mediatrex Telecom en Cisco System zijn twee voorbeelden van fabrikanten die toonaangevende VoIP-gatewaysystemen produceren.

VoIP-gateways kunnen op hardware of op software zijn gebaseerd. De hardware-gateways kosten doorgaans meer dan software-gateways en kunnen worden gekocht als een stand-alone box. Ze worden over het algemeen als betrouwbaarder beschouwd en verbruiken geen computervermogen.

Kopers van VoIP-gateways kunnen kiezen uit producten die tal van ondersteuningsmogelijkheden bieden voor telefoon, fax, PBX en STN.

De basis VoIP-gateways aan de onderkant van de kostengrafiek zijn uitgerust met een firewall, een router en een telefoonaansluiting en kunnen voor een paar honderd dollar worden gekocht. Dit type apparaat biedt drie poorten: één voor een telefoonaansluiting, één voor een breedbandmodem of router en één voor een computer of netwerkapparaat. Deze low-end VoIP-gateways zijn gericht op de thuisgebruiker en de eigenaar van een klein bedrijf.

In het middenbereik van gateways wordt extra functionaliteit aangeboden, zoals signaalcodering en spraakcompressie, om beveiliging en efficiënt bandbreedtegebruik te garanderen.

Aan de bovenkant van de markt bevinden zich VoIP-gateways die enkele duizenden dollars kosten en veel worden gebruikt door telefoonmaatschappijen en grote bedrijven. Deze systemen hebben geavanceerde functionaliteit, zoals interactieve spraakresponssystemen voor geautomatiseerde spraakresponsfuncties, en ze kunnen duizenden gelijktijdige telefoongesprekken voeren. Ze bieden ook andere functies, zoals conferentiegesprekken en gespreksopname.

Er worden voortdurend nieuwe features en functies gebouwd voor VoIP-gateways, zoals ondersteuning voor opkomende VoIP-standaarden en snellere vertalingen. Veel van deze verbeteringen zijn softwarematig en kunnen daarom in de vorm van een software-upgrade zeer snel en goedkoper naar klanten worden gestuurd.

Men kan nog veel meer verbeteringen en verbeteringen verwachten voordat VoIP- en VoIP-gateways als een volwassen en verzadigde markt kunnen worden beschouwd. De eindgebruiker profiteert van deze verbeteringen omdat de kwaliteit en het dienstenaanbod toenemen, terwijl de algemene gesprekskosten de neiging hebben constant naar beneden te worden gedreven.

WP Feedback

Dive straight into the feedback!
Login below and you can start commenting using your own user instantly